Szavatosság és jótállás: a két fogalom nem teljesen fedi egymást.
Szavatosság: A hatályos Ptk. szerint minden olyan termékre, amit természetes személy vásárol kereskedőtől, szavatossági kötelezettség vonatkozik a vételárától, sőt a termék új vagy használt voltától függetlenül. Új terméknél ez két év, használt terméknél (és néhány egyéb esetben) egy év. Ha ez idő alatt a termék gyártási eredetű hiba miatt elromlik, a kereskedő köteles ingyenesen javítani, cserélni vagy végső esetben a vételárat visszafizetni. Tehát mind a szavatosság, mind a jótállás időszakában alapvetően szavatossági jogainkat érvényesíthetjük. | Jótállás: A jótállás a szavatossághoz képest a tartós fogyasztási cikkeknél további jogosítványokat ad a fogyasztónak új termék vásárlása esetén. Ilyen például, hogy ha a vásárlástól számított 3 munkanapon belüli meghibásodik az eszköz, a kereskedőnek azt ki kell cserélnie. Szintén a jótálláshoz kötődik a kereskedő bizonyítási kötelezettsége. Ha a vásárló és a kereskedő között vita van, hogy az eszköz gyártási hibából vagy a nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg, a jótállás érvényessége alatt a kereskedőnek kell bizonyítania. A szavatosság esetében csak fél évig van ilyen kötelezettsége. A köznyelvben használt „garancia” kifejezés alatt a jótállást szokás érteni alatta. |
2021. január 1. napjától lényegesen módosul az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Kormányrendelet. Az alábbiakban röviden és közérthetően kiemeljük a legfontosabb, fogyasztókat érintő változásokat.
A jelenleg hatályos szabályozás alapján a jótállási igényeket egységesen, egy éven belül van lehetősége a fogyasztónak érvényesíteni. Az új szabályozás hatálybalépését követően egy sávos rendszer jön létre, amely szerint a megvásárolt fogyasztási cikk eladási ára lesz a jótállás időtartamának alapja, az alábbiak szerint:
A jogszabály változása további kedvezményeket is tartogat a fogyasztók javára, ilyen például, hogy a jótállás érvényesíthetőségének lehetőségei is egyszerűbbé válnak. A 2021. január 1. napjától vásárolt, meghibásodott termékeket nem lesz köteles a fogyasztó közvetlenül a szervízhez eljuttatni, választása szerint a boltban is leadhatja, az értékesítő feladata lesz a javításról gondoskodni, betartva a szigorodó határidőket, amivel a jogalkotó az elhúzódó javítási időnek igyekezett gátat szabni. A kereskedőnek mindösszesen 30 nap áll majd rendelkezésére a fogyasztási cikk kijavítására. Amennyiben ezt a határidőt elmulasztja, a fogyasztó automatikusan igényelheti a termék cseréjét, vagy a vételár visszafizetését – szintén szigorú, 8 napos határidőn belül. A 8 napon belüli automatikus csere, vagy a vételár visszafizetése kötelező lesz abban az esetben is, amennyiben a fogyasztási cikk 3 javítást követően ismételten meghibásodik.
Bevezetésre kerül az elektronikus jótállási jegy. A kereskedő választása szerint elektronikus úton is a fogyasztó rendelkezésére bocsáthatja a jótállási jegyet, legkésőbb a vásárlást követő napon. Ezt megteheti e-mailben, vagy egy letöltési linken keresztül is, fontos kritérium azonban, hogy az elektronikus dokumentum a jótállási idő végéig, azaz akár 3 évig is elérhető kell, hogy legyen.